Telefonul Vârstnicului – 7 ani de existență, 78.812 apeluri primite, 14.363 apelanți unici și tot atâtea nevoi soluționate
Fundația Regală Margareta a României a lansat vineri, 30 septembrie, în cadrul ediției a VI-a a conferinței naționale “Bune practici pentru o bătrânețe frumoasă”, Topul nevoilor vârstnicilor din România și soluțiile oferite acestora. Topul a fost realizat pe baza datelor colectate prin linia națională Telefonul Vârstnicului în cei 7 ani de funcționare.
Lansată în septembrie 2015 cu sprijinul Fundației Vodafone România, singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială, dedicată seniorilor din întreaga țară, este operată de Fundația Regală Margareta a României și a fost inițiată ca o soluție la problema îmbătrânirii populației și la nevoile persoanelor vârstnice.
În cei 7 ani, la Telefonul Vârstnicului au fost înregistrate aproape 79.000 de apeluri de la seniori din toată țara. Dintre cei 14.363 de apelanți unici apăsați de griji, temeri, neajunsuri, singurătate, neglijare, etichetare sau sentiment de inutilitate, peste 5.300 locuiesc în București, 48% locuiesc singuri, iar 28% au vârsta între 70 și 80 de ani.
Solicitările pe care seniorii le-au exprimat în această perioadă la Telefonul Vârstnicului au vizat cinci mari categorii de nevoi: 1. informații utile și actualizate, 2. îngrijire și sprijin practic în funcție de gradul de dependență, 3. ajutor material sau financiar, 4. sprijin emoțional și psihologic și 5. nevoia de a fi activ și de participare la viața socială. Înțelegerea nevoilor vârstnicilor și a impactului serviciilor sociale dedicate lor ne ajută să identificăm măsuri de spriin cu efecte pozitive asupra calității vieții seniorilor, promovând demnitatea la o vârstă înaintată.
Telefonul Vârstnicului: îndrumare, consiliere socială, o deschidere către lume pentru seniori
Principalul motiv pentru care 5.718 seniori au apelat la Telefonul Vârstnicului îl preprezintă obținerea unor informaţii practice, utile și actualizate. O mare categorie de seniori se găsesc în imposibilitatea de a accesa și obține serviciile la care au dreptul sau de a accesa resurse necesare pentru a-și rezolva diverse probleme de viață. Ei nu știu ce și cui să adreseze. Cele mai multe persoane care au solicitat diverse informații sunt în București (2.058), iar cele mai puține în Banat (229) și Dobrogea (233). Toți vârstnicii au fost ascultați și li s-au oferit informații practice, utile și actualizate, precum numere de contact, adrese, proceduri, informații cu caracter general, dar și direcționări spre resurse existente în comunitățile locale. Telefonul Vârstnicului este o deschidere către lume, informațiile devenind accesibile seniorilor la un telefon distanță.
Telefonul Vârstnicului: informații și asistență socială
Nevoia de îngrijire și sprijin practic ocupă locul doi în acest top. 4.324 de oameni – seniori cu o vârstă înaintată sau cu o stare de sănătate precară, ori aparținători ai acestora, au făcut solicitări punctuale și specifice, în funcție de gradul de dependență.
Mulți vârstnici care au sunat la Telefonul Vârstnicului (38%) au căutat soluții pentru îngrijire la domiciliu: îngrijire personală, supraveghere specializată, însoțire la diferite activități, procurare și/sau administrare de medicamente. Alți seniori aveau nevoie de informații medicale, asistență medicală specializată sau informații despre cămine pentru vârstnici și procedura de instituționalizare. Un procent de 27% dintre cei care şi-au exprimat nevoia de îngrijire și sprijin practic au vârsta cuprinsă între 70 şi 80 de ani.
Informații despre serviciile funcționale, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale specializate la domiciliu, sunt soluțiile pe care le primesc seniorii care se confruntă cu aceste probleme de la echipa de asistenți sociali ai Telefonului Vârstnicului.
Telefonul Vârstnicului – îndrumare spre servicii de asistenţă socială din comunitate
Nevoia de sprijin material și financiar, reprezintă a treia nevoie adresată de 2.606 dintre vârstnicii apelanți, cei mai mulți fiind din București (668) și din regiunea Muntenia (562). Seniorii cu astfel de nevoi au fost îndrumaţi spre servicii de asistenţă socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat și constant. Iar prin susținerea sponsorilor și donatorilor de bine, Fundația a sprijinit direct o parte dintre vârstnici. Prin programul Fondul pentru vârstnici, seniorii din București, care au solicitat sprijin material, au beneficiat de pachete regulate cu alimente și produse igienico-sanitare, iar prin programul Telefonul Vârstnicului, vârstnicii din țară au primit tichete sociale.
Telefonul Vârstnicului: răspunde cu suflet singurătății
Nevoia de sprijin emoțional a fost auzită din vocile a 1.360 de seniori și este a patra nevoie exprimată de vârstnici. Bătrânețea și singurătatea sunt greu de dus împreună. Sentimentul de singurătate pe care îl mărturisesc persoanele vârstnice, cauzat de pierderea sau absența partenerului de viață, de absența familiei sau a cercului de sprijin, de lipsa activității sociale, le provoacă tristețe, anxietate sau alte afecțiuni fizice sau psihice asociate cu izolarea.
48% din cei care au apelat la Telefonul Vârstnicului au declarat că locuiesc singuri, 22% au spus că locuiesc cu partenerul, 8% ne-au spus că locuiesc cu alte persoane, 7% că locuiesc cu copiii sau cu nepoții, 1% au precizat că se află într-un cămin pentru vârstnici, iar 14% nu au dorit să ne comunice detalii despre situația lor locativă.
Telefonul Vârstnicului a răspuns celor 917 vârstnici printr-un serviciu propriu care vizează nevoia de socializare și comunicare emoțională – Reapelarea săptămânală a vârstnicilor. Pe 341 dintre apelanți, echipa Telefonul Vârstnicului i-a direcționat către organizații și asociații a căror activitate permite interacțiunea direct cu personalul de specialitate (centre de zi pentru vârstnici) sau cu voluntari, în cazul asociațiilor care fac vizite la domiciliu. Direcționarea câtre cluburi de seniori, unde vârstnicii pot participa la activități creative și recreative, a fost potrivită pentru 454 de vârstnici. Pentru seniorii care au ales participarea la TeleClubul Seniorilor, aceștia au avut ocazia să socializeze și să discute cu alți vârstnici pe teme de interes comune. 135 vârstnici au beneficiat de ședințe telefonice gratuite de consiliere psihologică.
Telefonul Vârstnicului: soluții pentru o viață activă și la vârsta a treia – acțiuni de voluntariat, activități în cluburi de seniori, dezvoltare de noi pasiuni
847 dintre vârstnicii care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2022, și-au exprimat nevoia de a fi activi și de a se implica în viața socială și după pensionare, aceasta fiind cea de a cincea nevoie. Îndrumați de echipa de la linia socială de ajutor, persoanele care își doresc să ramână active și în perioada senectuții au ca alternative acțiuni de voluntariat în comunitate și/sau participarea la activitățile organizate în cluburile de seniori. De asemenea, au fost încurajați să își dezvolte noi pasiuni care să îi țină ocupați sau care îi motivează să socializeze cu alte persoane. Centrele Generații reprezintă soluția Fundației de a încuraja comunicarea și a facilita colaborarea intergenerațională, valorificând experiența de viață și abilitățile speciale ale seniorilor.
Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.
Sponsori ai programului: Fundația Vodafone România, Johnson& Johnson România, Compania Națională Loteria Română, Johnson Wax, City Grill, Lăptăria cu caimac