Telefonul Vârstnicului în primul semestru 2023 – INFOGRAFIC

Peste 5.400 convorbiri telefonice înregistrate în prima jumătate a anului 2023

1.000 de apelanți noi la Telefonul Vârstnicului pentru îndrumare și consiliere

Informații utile și sprijin practic – primele nevoi exprimate

În prima jumătate a anului, serviciul social licențiat Telefonul Vârstnicului –  0800 460 001, linia telefonică națională și gratuită dedicată seniorilor din România, derulată de Fundația Regală Margareta a României, a înregistrat 5.422 de convorbiri telefonice.

Mai bine de 1.000 de vârstnici, apelanți noi, din Moldova, Transilvania, Banat, Muntenia, Dobrogea, Oltenia, București sau Ilfov au primit informații esențiale traiului de zi cu zi: despre servicii sociale din comunitatea lor, modalități de sprijin la activități de bază (cumpărături, menaj, ajutor la gătit, etc), despre oportunități de a avea o viață activă, încurajând activitățile de voluntariat în sprijinul copiilor la centrele sociale din comunitatea lor. Cei afectați de una dintre cele mai grele boli ale bătrâneții – singurătatea, cei care nu mai au pe nimeni și duc o viață grea, au găsit la Telefonul Vârstnicului răspunsuri sau soluții practice: fie înscrierea la serviciul de reapelare săptămânală, participarea la consiliere psihologică gratuită din cadrul liniei telefonice, fie îndrumare către servicii specializate din comunitatea lor.

Din punct de vedere al mediului de proveniență, 45% dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la 0800 460 001 provin din mediul rural și din orașe mici.

Din punct de vedere locativ, 53% au mărturisit că locuiesc singuri, 26% cu partenerul, 10% cu alte persoane sau într-un cămin pentru vârstnici, iar 9% că locuiesc cu nepoții sau copiii.

Din punct de vedere al vârstei, 31% dintre cei care au sunat în perioada ianuarie – iunie au vârsta între 70-80 de ani, peste 17% între 80-90 de ani, peste 16% între 65-70 de ani, 12% sunt sub 50 ani, de obicei aparținători, iar aproape 12% au între 50 și 60 de ani.

Pe primul loc în topul nevoilor seniorilor s-a aflat, în continuare, accesul la informații utile, exprimată de 439 dintre apelanți. O echipă specializată, formată din asistenți sociali, oferă zilnic informații punctuale, practice și actualizate, dintr-o bază de date ce include peste 450 de instituții și furnizori sociali, publici și privați.

Nevoia de îngrijire și sprijin în raport cu gradul de dependență rămâne pe locul 2 în topul apelurilor, 296 dintre seniorii apelanți primind informații despre servicii funcționale, recomandări privind instituții care oferă îngrijiri specializate la domiciliu și centre rezidențiale.

Pe locul trei în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar și material. 177 de seniori au fost îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat și constant. De asemenea, Fundația a venit în sprijinul unora dintre seniori prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare și bunuri de necesitate.

”Nu mi-e rușine să spun că dintr-o pâine mănânc toată ziua. De Sărbători îmi doream să schimb puțin asta și mi-ar fi plăcut să fiu și eu în rândul oamenilor. Cu ajutorul tichetelor sociale primite de la Fundație, am reușit să îmi cumpăr cartofi, fasole, ulei, plus o pereche de papuci îmblăniți, pentru că îmi era frig la picioare. Trebuia să îmi cumpăr și alimente, altfel muream de foame. Sunt foarte vesel, mi-a venit inima la loc! Datorită vouă am avut sărbători frumoase!”, a împărtășit domnul S., în vârstă de 72 ani, beneficiar la Telefonul Vârstnicului.

83 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată în primele 6 luni ale anului au fost în căutarea unui sprijin emoțional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale. Vârstnicii au fost îndrumați către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea lor. Un număr de 225 de seniori au beneficiat de sprijin emoțional prin serviciul de reapelare săptămânală al Telefonului Vârstnicului și consiliere psihologică din partea asistenților sociali, voluntarilor și psihologilor din echipa Fundației.

„De câte ori vă aud, îmi încălzesc sufletul și mă bucur de vorbele dumneavoastră frumoase. Când vorbesc cu dumneavoastră, întineresc cel puțin 5 ani. Mă bucur că mă sunați și că aveți grijă de mine.”, este mărturia doamnei I. în vârstă de 70 ani, beneficiar al serviciului de reapelare săptămânală

Pentru 45 de seniori care au exprimat nevoia de a fi activi, Telefonul Vârstnicului i-a informat despre acțiuni de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generații, și a încurajat înscrierea la activitățile organizate în cluburile de seniori regăsite preponderent în mediul urban.

Așadar, vârstnicii din toată țara, care au nevoie de informare, consiliere socială și alinare a singurătății, pot suna gratuit la Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 de luni până vineri, între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta, între 08:00 – 16:00.

Linia telefonică de sprijin este un proiect social susținut de Fundația Vodafone România, C.N. Loteria Română, Alliance Healthcare, S.C. Johnson Wax.