Număr record de apelanți unici și de convorbiri la linia Telefonul Vârstnicului în 2020
Într-un an care ne-a încercat pe toți, dar mai ales pe cei în vârstă, serviciul social Telefonul Vârstnicului a înregistrat cel mai mare număr de solicitări si apelanți unici, de la înființarea ei, în 2015. Astfel, anul 2020 a însemnat 16.673 de convorbiri telefonice cu 3.424 de seniori care au beneficiat de consiliere, îndrumare, informare și, nu în ultimul rând, sprijin material sau emoțional, oferite de o echipă de asistenți sociali și psihologi.
La Telefonul Vârstnicului, seniorii au găsit soluții la problemele existențiale cu care s-au confruntat în acest an. În topul nevoilor exprimate de aceștia, pe primul loc, se află nevoia de informații utile și actualizate, la care vârstnicii nu mai au acces, fie din cauza izolării, fie din cauza incapacității de a utiliza noile tehnologii de comunicare. 1078 de seniori au solicitat informații și contacte diverse la Telefonul Vârstnicului anul trecut.
Având în vedere că rata sărăciei în rândul vârstnicilor a crescut în ultimii trei ani, conform INSSE, iar situația s-a înrăutățit în contextul pandemiei, numărul celor care solicită sprijin financiar și material este, de asemenea, în continuă creștere. În anul 2020, au fost înregistrate 1.066 de astfel de solicitări din partea vârstnicilor care au un nivel de trai scăzut, și care au primit informațiile necesare despre servicii de asistență socială pe care le pot accesa în comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru un astfel de ajutor constant. O parte dintre aceștia au fost sprijiniți de Fundație.
În 2020, nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu a ocupat locul trei în topul necesităților vârstnicilor. 668 dintre apelanți au solicitat informații și asistență medicală, supraveghere specializată, dar și referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare.
Pentru că sentimentul de singurătate s-a acutizat, mai ales din cauza izolării sociale impuse de noile condiții socio-sanitare, mulți dintre vârstnicii care au apelat linia telefonică și-au exprimat nevoia de sprijin emoțional. Ca soluție la această nevoie, Telefonul Vârstnicului a oferit consiliere psihologică și sprijin emoțional persoanelor vârstnice care se confruntă cu stări de anxietate sau depresie, și care sunt înscriși în serviciul de reapelare săptămânală, operat de asistenții sociali și voluntari.
Mulți dintre vârstnicii care trăiesc sentimentul de inutilitate odată cu ieșirea la pensie, etapă care aduce cu sine și ieșirea dintr-o colectivitate, își exprimă nevoia de a fi activi și de participare socială. Pentru aceștia, Telefonul Vârstnicului propune acțiuni de voluntariat în comunitate și participarea la activitățile organizate în cluburile de seniori. Din fericire, o parte dintre aceste programe și-au adaptat activitățile în mediul on-line făcând posibilă relaționarea și socializarea pentru 95 de vârstnici, prin Centrul Comunitar Generații, Centrul pentru seniori al Municipiului București, Asociația Niciodată Singur.
Telefonul Vârstnicului este singura linie telefonică gratuită și confidențială dedicată acestora, accesibilă la nivel național. Vârstnicii primesc informații punctuale, practice și actualizate referitoare la serviciile sau soluțiie disponibile pentru situațiile adresate. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.
În luna decembrie, 352 de vârstnici au sunat la Telefonul Vârstnicului, înregistrându-se 1.578 de convorbiri.
Telefonul Vârstnicului este un proiect social finanțat de Fundația Vodafone România, C.N.Loteria Română și S.C. Johnson Wax.