Bucureşti, 25 august 2016 – La un an de la lansare, Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică gratuită de informare și asistență dedicată persoanelor peste 65 de ani, operată de către Fundația Regală Margareta a României și finanțată de către Fundația Vodafone România prin programul „Connecting for Good”, a înregistrat peste 5.700 apeluri, dintre care 1.423 sunt apelanți unici, proveniți din toate regiunile țării.
Cu ocazia ȋmplinirii unui an de la lansarea proiectului, Fundația Regală Margareta a României lansează studiul „Analiza aspectelor sociale ale vârstnicilor din România”. Acesta are la bază declarațiile și marturiile beneficiarilor programului Telefonului Vârstnicului
Documentul oferă o imagine de ansamblu asupra situației persoanelor de vârsta a III-a din România și propune mijloace de intervenție care să răspundă nevoilor seniorilor, având totodată în vedere ameliorarea calității vieții acestora.
Datele studiului au fost colectate în ultimele 10 luni prin intermediul serviciului gratuit Telefonul Vârstnicului și reflectă în întregime declarațiile celor 1.423 de apelanți din toată țara care au răspuns unui interviu telefonic semistructurat.
Dintre cei 1.423 de apelanți unici ai programului, 61% sunt femei, iar 39% bărbați. În ceea ce privește mediul de viață, 38 % provin din mediul rural sau orașe mici, 29% din orașe mari, iar alte 29% din București (391 de apelanți). Vârsta apelanților diferă, cei mai numeroși se încadrează în palierul 70-80 de ani (91%), iar situația locativă arată că peste 55% dintre ei locuiesc singuri.
Telefonul Vârstnicului oferă gratuit și confidențial informații de interes general, sfaturi sau îndrumare către resursele necesare vârstnicilor, semnaleză abuzuri și alină singurătatea prin conversații cu asistenții sociali care preiau apelurile. Statistic, 46% dintre apelanții la 0800 460 001 au solicitat informații de ordin general, 13% au solicitat sprijin financiar, iar 8% au solicitat informații despre servicii de îngrijire la domiciliu. De observat este faptul că 16% dintre vârstnici au solicitat serviciul de reapelare, mărturisind că se simt foarte singuri. Studiul prezintă o imagine amplă asupra acestor aspecte, cu date statistice, precum și cu menționarea zonelor din care provin cazurile.
Dintre problemele ȋntâlnite ȋn rândul vârstnicilor, cea a abuzurilor a fost des identificată în cadrul celor 10 luni de activitate curentă a liniei de ajutor. 17 sesizări ale unor situații de abuz asupra vârstnicilor și 94 de solicitări de consiliere juridică pe diferite teme, cele mai frecvente pentru situații în care vârstnicii au rămas fără locuință, au fost semnalate la Telefonul Vârstnicului. În funcție de obiectul lor, cazurile de abuz au fost redirecționate astfel: 28% spre ONG-uri, 27% spre DGASPC-uri (Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului), 24% spre linii de ajutor specializate, 14% spre primării și 7% spre puncte ale poliției locale.
Telefonul Vârstnicului a dezvoltat și activat o rețea de actori implicați în asistența vârstnicilor care este formată din 425 de organizații: instituții publice, ONG-uri și furnizori de servicii. Această rețea oferă soluții practice la nivel național, prin redirecționări punctuale ale solicitărilor spre resurse existente în comunitățile locale.
Telefonul Vârstnicului poate fi apelat gratuit de luni până vineri, între orele 8 şi 20, la numărul 0800 460 001.
Website oficial: http://www.telefonulvarstnicului.ro
Email: telefonulvarstnicului@principesa.ro
Facebook: www.facebook.com/TelefonulVarstnicului
Despre Fundația Regală Margareta a României
Fundația Regală Margareta a României (FPMR) a fost înființată în 1990 de Alteța Sa Regală Principesa Margareta a României împreună cu tatăl său, Majestatea Sa Regele Mihai I al României. Fundația Regală Margareta a României este o organizație neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații. Fundația Regală Margareta a României a fost desemnată de români drept cea mai onestă organizație neguvernamentală în cadrul studiului Envero Brand Trust Index.
Despre Fundaţia Vodafone România şi Connecting for Good
Fundaţia Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală românească, cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operaţiunile comerciale ale companiei, înfiinţată în 1998.
În cei 18 ani de activitate Fundaţia Vodafone România a finanţat, peste 963 de programe în domeniile sănătăţii, educaţiei, serviciilor sociale, având că beneficiari copii, tineri, bătrâni, persoane defavorizate fizic, social sau economic. Până în prezent, Fundaţia Vodafone România a investit 23 milioane de euro în proiecte desfăşurate de organizaţiile non-profit partenere. Mai multe detalii despre programele Fundaţiei se regăsesc pe www.fundatia-vodafone.ro, www.facebook.com/fundatiavodafone, http://fundatiavodafone-blog.ro.
Sub umbrela programului Connecting for Good, Fundaţia Vodafone finanţează, în toate cele 27 de ţări în care este prezentă, proiecte care folosesc tehnologia pentru a rezolva probleme sociale presante, pentru a îmbunătăţi viaţa oamenilor şi a genera schimbarea în societate.
Prin acest program strategic lansat în România în 2012 Fundaţia Vodafone România a derulat până în acest moment un număr de 48 de proiecte cu o valoare cumulată de 3,5 milioane de euro şi care se adresează unui număr de peste 30.000 de beneficiari.